Bezoek Wasbar

Het idee achter de Wasbar is ontstaan uit de droom van twee studenten. Zij waren opzoek naar een plek waar ze zowel aan school konden werken, hun was kunnen doen alsook lekker kunnen eten en drinken. Met name het thuisgevoel was dan ook belangrijk.

Na dit concept succesvol te hebben ontwikkeld en uitgerold in zowel Gent als Antwerpen is het overgenomen door Top Brands, de eigenaar van onder andere de Pizza Hut in België en Frankrijk. Hierbij is de huisstijl van de Wasbar onveranderd gebleven, doordat deze alles bepalend is voor de herkenbaarheid van het concept. Wel is de focus meer komen te liggen bij de horeca, en daarbij in het bijzonder op huisgemaakte producten. Hier is veel discussie over geweest met het hoofdkantoor.

Het onderscheidende vermogen van de wasbar is de buurtfunctie en het gemak dat zij hun klanten bieden. Er is een duidelijke focus op het contact met de buurt. Daarnaast zorgen ze voor veel variatie doordat klanten de winkel met regelmaat bezoeken en daarbij ook behoefte hebben aan verandering en vernieuwing.

Het merendeel van de omzet komt uit de horeca. Het gaat hierbij voornamelijk om dag-horeca, ze zij open van 8.00 tot 18.00 en bieden sinds kort dus ook ontbijt aan. De prijs van de producten is wat hoger, klanten komen dan ook niet voor de prijs maar voor de ervaring.

De wasmachines worden wel gebruikt, maar deze propositie staat nu wat meer op de achtergrond. Ze willen zelf graag de verkoop van producten toevoegen, alleen wordt dit afgehouden van bovenaf.

Top Brands is van plan om de Wasbar ook in Nederland te vestigen. Ze denken hierbij aan Utrecht en Eindhoven. Het concept zal zich dan meer op studenten richten.


NSO Toekomstverkenning, Overgoo 15, 2266 JZ Leidschendam
E-mail: info@nso-toekomstverkenning.nl, Telefoon: 070 – 301 27 99


© 2020 Alle rechten voorbehouden